Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the hustle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/2/9/3/ekmagasinet.no/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Funksjonen _load_textdomain_just_in_time ble kalt feil. Innlasting av oversettelser for tekstdomenet chic-lite ble utløst for tidlig. Dette er vanligvis en inikasjon på at noe kode i utvidelsen eller temaet kjører for tidlig. Oversettelser bør lastes inn med knaggen init eller senere. Se Feilsøking i WordPress for mer informasjon. (Denne meldingen ble lagt i versjon 6.7.0.) in /customers/2/9/3/ekmagasinet.no/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Februar

Pasient- og brukerrettighetsloven

§ 1-1.Formål

Lovens formål er å bidra til å sikre befolkningen lik tilgang på tjenester av god kvalitet ved å gi pasienter og brukere rettigheter overfor helse- og omsorgstjenesten.

Lovens bestemmelser skal bidra til å fremme tillitsforholdet mellom pasient og bruker og helse- og omsorgstjenesten, fremme sosial trygghet og ivareta respekten for den enkelte pasients og brukers liv, integritet og menneskeverd.

§ 1-2.Virkeområde

Loven gjelder for alle som oppholder seg i riket. Kongen kan i forskrift gjøre unntak fra lovens kapittel 2 for personer som ikke er norske statsborgere eller ikke har fast opphold i riket.

Pasientloven: finnes her

Brukerombudene bistår på flere områder:

Ombudet i ditt fylke bistår med å gjøre en vurdering av din sak og
gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre.

All hjelp fra brukerombudet er gratis – De har taushetsplikt
Du kan være anonym når du tar kontakt med brukerombudet
,
og hjelper deg med blant annet disse tingene:

  • Avklarer og svarer på generelle spørsmål om helsetjenester
  • Tar imot informasjon om opplevelser du har hatt i møte med helsetjenesten
  • Gir råd og veiledning om rettigheter du har som pasient eller bruker
  • Informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage
  • Møter helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg for å få svar på spørsmål du har i saken din
  • Hjelper deg med å skrive klage om du trenger det
  • Informerer om hva du kan gjøre om du har fått en pasientskade
  • Informerer om hvor du kan henvende deg videre dersom vi ikke kan hjelpe deg
  • Helsenorge.no Klikk her

Pasienters, brukeres og nærmeste pårørendes rett til informasjon

Helse- og omsorgstjenestens informasjonsplikt ovenfor pasienter, brukere og deres nærmeste pårørende er regulert flere steder i helselovgivningen. Informasjon er en nødvendig forutsetning for at pasienter, brukere og pårørende skal kunne medvirke og samtykke til tjenester og helsehjelp. Helse- og omsorgstjenesten må etablere interne rutiner for hvordan informasjonsplikten skal overholdes.

Kommunikasjon og informasjon i et behandlings- eller tjenesteforløp krever en gjensidighet og åpenhet som begge parter har nytte av.

For å styrke pasienter, brukere og deres nærmeste pårørende sin stilling er det gitt bestemmelser om rett til informasjon ved skade eller alvorlige komplikasjoner, gjeldende fra 1. januar 2014. Bestemmelsene er nedfelt i pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2, fjerde og femte ledd, spesialisthelsetjenesteloven § 3-11, andre ledd og helse- og omsorgstjenesteloven § 4-2 a, første ledd. Lovendringene regulerer og presiserer blant annet en plikt til å gi og en rett til å få informasjon hvis pasienten/brukeren blir påført skade eller alvorlige komplikasjoner. Reglene gir også plikt til å gi ytterligere informasjon dersom skade, alvorlig komplikasjon eller dødsfall er uventet i forhold til påregnelig risiko.

Som et utgangspunkt er det helsepersonellet som gir helsehjelp som skal gi informasjon innen sitt fagområde. I sykehus og andre helseinstitusjoner skal det utpekes en ansvarlig for å gi informasjon. Dette skal bidra til at pasienten eller brukeren skal få koordinert og samordnet informasjon der flere helsepersonell bidrar til behandlingen. Ansvaret for å peke ut en som skal gi informasjon ligger i den enkelte virksomhet. Det er dermed arbeidsgiver som skal utarbeide rutiner eller retningslinjer for å sikre at informasjonen gis.

HEL PDF VEILEDER LIGGER HER:

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/pasienters-brukeres-og-nermeste-parorendes-rett-til-informasjon-ved-skade-eller-alvorlige-komplikasjoner

3 kommentarer

  1. Good post. I
    am facing a few of
    these issues as well..

  2. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d
    most certainly donate to this outstanding blog!

    I guess for now I’ll settle for bookmarking
    and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to fresh updates and will share this site with
    my Facebook group. Chat soon!

    1. Probably consider a donate button!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du vil kanskje også like...