Hei, sann….

 

har vi ikke alle sagt og gjort dumme ting, eller «skreket» ting
fra en «frådende munn og et kokende sinn»!! Men ta en titt, og la oss se
på hva det norske språket byr på, for når vi skal be «om godtvær» , så er språket
vårt ganske fattig
.

Det skjer jo ofte når god kommunikasjon uteblir, eller går over streken, at vi trenger å
kommunisere frem en god unnskylding?
Som får riktig funksjon, for den som mottar unnskyldningen skal føle seg av sett og validert?

Emosjonell validering er en subtil øvelse som får andre til å føle seg bra. Selv om det har lave
kostnader og positive resultater, gjør vi det ikke ofte nok. I mange tilfeller er det fordi vi ikke vet hvordan.

Emosjonell validering

Emosjonell validering er i prakisk å kommunisere til en annen person at de blir hørt og sett.
Som betyr å akseptere den emosjonelle opplevelsen noen føler i det øyeblikket og kommunisere den
tydelig gjennom dine egne ord eller handlinger. Det formidler til dem at deres svar er gyldige og deres
synspunkt er forståelig.

Emosjonell validering innebærer å la den andre personen vite at det de føler og manifesterer er akseptert, uavhengig av om du er enig
i det eller ikke. Kort sagt, å validere er å uttrykke overfor en annen at følelsene deres gir mening, at de er relevante, betydningsfulle
og sammenhengende fra et logisk perspektiv.

 

Å si unnskyld kan være krevende, og det finnes utallige eksempler på hvordan det ikke skal gjøres om
du vil gjøre noe godt igjen. Det klassiske eksempelet er å legge til et «men», som tar livet av unnskyldningen
og i verste fall legger skylden over på den som hadde fortjent en oppreisning.

Vi har vel alle hørt noe sånt som: «Dersom du ble lei deg, beklager jeg det, men…»
Det skal godt gjøres å oppfatte det som en ekte unnskyldning. Her er det en som ikke vil tape ansikt ved å
innrømme feil eller uheldig atferd, og som ikke har tenkt godt nok gjennom virkningen.

Ekte unnskyld

Ifølge den kanadiske psykologen Joanne Dolhanty, kan en god unnskyldning lege vonde følelser
og skape sterkere relasjoner. Hun mener er god unnskyldning har følgende innhold:

  • Fortell hva du ber om unnskyldning for

  • Si hvordan det du gjorde må ha påvirket den eller de andre

  • Si unnskyld og uttrykk anger uten å rakke ned på deg selv

  • Si hva du skulle gjort i stedet og hva du vil gjøre i framtiden

  • Anerkjenn reaksjonen du får

 

 

Ved å si unnskyld på en skikkelig og ærlig måte, kan man bidra til en ærlighetskultur som er god for bedriften.

 

Du vil kanskje også like...